گیاهان دارویی
گیاه درمانی
سه شنبه 27 تير 1391برچسب:, :: 15:16 ::  نويسنده : دختر مشرقی

1- بامیه شامل آب ، پروتیین ، نشاسته ، پکتین ، کلسیم ، پتاسیم ، منیزیم و ویتامین های A  و C  می باشد.

  -2
ارزش انرژی زایی 8 عدد بامیه درشت معادل 3 کیلو کالری است.

  -3
طبیعت بامیه سرد و بسیار تر است از این رو مصرف آن به افراد گرم مزاج توصیه میشود.

4
- ملیّن مزاج بوده و مدفوع را زیاد می کند.

  -5
لعاب و ماده لزج موجود در بامیه ، سینه های خسته و کوفته را نرم و گرفتگی صدا و آواز را باز می کند.



ادامه مطلب ...
سه شنبه 27 تير 1391برچسب:, :: 2:42 ::  نويسنده : دختر مشرقی

1-ضد تشنج.
2-در دفع گاز معده و روده بسیار فید است.
3-قاعده اور و بهبود دهنده دردهای ناشی از قاعدگی.
4-در درمان مشکلات مثانه و کلیه مفید است.
5-برای رفع برونشیت از دم کرده مزیره استفاده کنید.
6-برای دل درد کودکان مفید است.

طریقه مصرف :

۱ -1قاشق مربا خوری از تخم زیره سبز را در ۱ فنجان اب جوش دم کرده روزی ۳ بار بعد از غذا میل کنید.

2- از مخلوط زیره با عسل در موارد ابتلا به دل درد استفاده کنید.

۱ -3قاشق مربا خوری از پودر تخم زیره به غذا اضافه کنید تا نفخ غذا از بین برود.

 

سه شنبه 27 تير 1391برچسب:, :: 2:23 ::  نويسنده : دختر مشرقی

نامهاي ديگر: تاك، تنك، رز، تله رز، رزان، رزگون، رزجون، مو، رش، عنب

تركيب شيميايي:

هر صد گرم حبه انگور خام شامل:
آب 80-%75 آهن 4/0 ميليگرم رايبوفلاوين03/0 ميليگرم پروتئين 3/1%
سديم 3 ميليگرم نياسين3/0 ميليگرم مواد قندي 22-15% پتاسيم 173 ميليگرم
تانن 6/1- 2/1% كلسيم 12 ميليگرم تيامين 05/0 ميليگرم تارتر 3/1- 5/0%
فسفر 20 ميليگرم مواد معدني 9/1-2/1%

سرشار از ويتامين A,B,C است. مواد قندي زياد و همچنين مقدار زيادي مواد چربي، البومين و تانن، انگور داراي آهن، كلسيم، فسفر، منيزيم، پتاسيم، يد، منگنز و آرسينك است.

طبيعت:گرم وتر

بهترين انگور، شيرين پوست نازك بزگ دانه ي كم تخم آن است. با طبيعت گرم وتر و در غذائيت بهترين ميوه ها، مفيد حال خشك مزاج ها و سرد مزاج ها.



ادامه مطلب ...
یک شنبه 25 تير 1391برچسب:, :: 20:7 ::  نويسنده : دختر مشرقی

نامهای دیگر: نار، رمان، الفان

عربی: رمان    فرانسه  Grenade : انگلیسی Pomegranate :  لاتینوPunccagranatum : فارسی: انار.

 مشخصات:

از خانواده Puniaceae از سرزمین ایران برخاسته، درختچه ای با شاخه های کمی تیغدار.

 ترکیبات شیمایی:

در پوست ریشه انار چهار الکولوئید به نامهای پزودوپله تیه رین، پله تیه رین Pelletierine ایزو پله تیه رین و متیل پله تیه رین و مقدار زیادی تانن یافت می شود و دارای اثر کرم کشی و ضد ورم است.

میوه انار طبیعت سرد و تر دارد ولی قابض نیز می باشد.

 

در هر یک صد گرم آب انار:

آب 82 گرم، هیدراتهای کربن 16 گرم، سدیم 3 گرم، پروتئین 0.5 گرم، کلیسم 2 میلی گرم، پتاسیم 259 میلی گرم، مواد چرب 0.3 گرم، آهن 0.3 میلی گرم، تیامین 0.03 میلی گرم، ریبو فلاوین 0.03 میلی گرم، ویتامین C چهار میلی گرم، نیاسین 0.3 میلی گرم
در میوه انار ویتامین های B1 ، B2 ، B3 ،B6 و C چهار میلی گرم وجود دارد.

 



ادامه مطلب ...
یک شنبه 25 تير 1391برچسب:, :: 19:53 ::  نويسنده : دختر مشرقی

نام های دیگر: اسپند – حَرمَل – حُرمَل – سداب وحشی – سداب مزروع – فیجنسپند.

فارسی: اسفند    عربی: حَرمَل(حُرمَل)    فرانسه: Harmale    انگليسي: Wild rve    نام علمي: Peganum harmala

مشخصات

گیاهی است از خانواده Zygophyllaceae و در بعضی منابع آن رادر خانواده Rutaceae قرار می‌دهند. علفی و چند ساله، ارتفاع آن کم و ظاهرا شبیه سداب است. این گیاه در مناطق مدیترانه‌ای شمال آفریقا، ترکیه، سوریه می‌روید. در ایران نیز در حاشیه کویر راه تهران قم، اصفهان، تهران، قزوین، در رستم آباد، رودبار، اطراف کرج، بوشهر، ازنا، جاده تفرش و بعضی نواحی دیگر به طور خودرو دیده می‌شود. این گیاه معمولا در اراضی بایر می روید.

قسمتهای مورد استفاده: دانه، برگ و ریشه، که البته بیشتر دانه مورد استفاده دارد.

 



ادامه مطلب ...
دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, :: 16:37 ::  نويسنده : دختر مشرقی

 نکته مهمي که بايد بر آن تاکيد شود تصوري است که به اشتباه بين گروهي از مردم رايج است. بسياري از بيماران ، طبيعي بودن دارو را دليلي براي بي ضرر بودن آن مي دانند.
مطابق اين تفکر تمامي داروهاي گياهي و فرآورده هاي حاصل از گياهان دارويي بي ضرر و فاقد عوارض جانبي هستند.
متخصصان داروسازي يادآوري مي کنند که مصرف داروهاي گياهي همراه با ساير داروهاي مورد استفاده بيمار مي تواند عکس العمل و عوارض جانبي خطرناکي را به همراه داشته باشد.
بنابراين توصيه مي شود همواره و قبل از استفاده از داروهاي گياهي با پزشک خود در اين باره مشورت کنيد. بعضي از داروهاي گياهي موجب تداخل در قدرت جذب موادغذايي موردنياز بدن مي شوند، در حالي که انواع ديگري از داروهاي مذکور موجب افزايش يا کاهش تاثير يک داروي خاص مي شوند.
در اين زمينه مي توان به داروي تئوفيلين اشاره کرد که براي درمان آسم استفاده مي شود. اين دارو حاوي گزانتين است که در چاي ، قهوه و شکلات نيز يافت مي شود. مصرف اين موادغذايي به مقدار زياد همراه با تئوفيلين ممکن است موجب ايجاد مسموميت دارويي شود.
بعضي از ويتامين ها و موادمعدني هم اثر داروها را تحت تاثير قرار مي دهند؛ مثلا مقدار زياد کلم بروکلي ، اسفناج و ديگر سبزيجات حاوي ويتامين
K، کاهش اثر داروهاي ضدانعقادي مثل هپارين و وارفارين را به دنبال دارد. اين نکات هنگام مصرف داروها بايد بدقت موردتوجه قرار گيرد.
در اين خصوص سالمندان و بيماران مبتلا به بيماري هاي مزمن که معمولا دو يا چند دارو را به طور دايم استفاده مي کنند و مبتلايان به ديابت ، فشارخون بالا، افسردگي و بيماران قلبي از جمله بيماراني هستند که بايد درباره استفاده از داروهاي گياهي حتما با پزشک خود مشورت کنند.
باز هم تاکيد مي کنيم که طبيعي بودن به معناي بي ضرر بودن نيست و مقدار داروهاي گياهي يا جوشانده ها و ترکيباتي که از گياهان دارويي تهيه مي شود، حتما بايد به طور دقيق و تحت نظر پزشک تعيين و مصرف شود.

دکتر آرش فرهودي

دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, :: 16:8 ::  نويسنده : دختر مشرقی

بیست معجزه عسل و دارچین :

گذشتگان آن را مظهر پاکی و خلوص و نشانه قدرت می دانستند و در یونان و روم باستان مظهر برکت، عشق و زیبایی بود و مالیات خود را براساس آن می پرداختند. زنبور برای تهیه عسل، شهد گل های مختلف را جمع آوری می کند. جالب است بدانید برای تولید هر کیلوگرم عسل، زنبور باید 2 میلیون بار روی گل ها بنشیند و شهد آن ها را جمع آوری کند. بنابراین تهیه عسل کار بسیار دشواری است و هر زنبور عسل در طول عمر 6 تا 8 هفته ای خود تنها یک قاشق مرباخوری از آن را تهیه می کند.
در کندوی زنبور نوعی عسل هم برای تغذیه ملکه تهیه می شود که " اکسیر طول عمر" نامیده می شود. از آن جا که عسل از شهد گل های مختلف تهیه می شود رنگ آن بستگی به گیاهی دارد که زنبور از آن تغذیه کرده است گذشته از آن شرایط آب و هوایی و جغرافیایی نیز در رنگ و بوی عسل تاثیر دارد. عسل با وجود شیرین بودن اگر به مقدار معینی مصرف شود، برای هر نوع بیماری از جمله دیابت موثر است.

مطلب ادامه دارد...

 



ادامه مطلب ...
یک شنبه 18 تير 1391برچسب:, :: 20:16 ::  نويسنده : دختر مشرقی

 خواص سماق :
 
این گیاه اغلب در مناطق مدیترانه‌، جنوب ایتالیا، آسیای شرقی به ویژه در ایران دیده می ‌شود. انواع متنوعی دارد که برخی از آنها جنبه ‌ی تزیینی‌ داشته و اگر حواسمان نباشد می ‌تواند موجب مسمومیت و خارش گردد.در برخی از کشورها از سماق نوشیدنی تهیه می‌ کنند که جهت تسکین درد معده و اختلالات هضمی موثر است.

خاصیت سماق در ممانعت از ترکیب گلوکز با مولکول‌های پروتئین‌های حیاتی بدن باعث شده تا این‌ گیاه برای بیماران مبتلا به دیابت، مفید تشخیص داده شود

سماق گیاه درختچه ای است به ارتفاع 4-3 متر که شاخه های جوان و دمبرگهای آن را موهای ریز پوشانده است. برگ سماق شانه‌ای است و روی برگ سبز مات و زیر برگ روشنتر و در پائیز برگها سرخ و یا حنایی می‌شود، گلهای آن خوشه‌ای متراكم و حنایی رنگ است و در حدود 10 سانتی متر طول دارد.
خواص دارویی سماق : 
خاصیت سماق در ممانعت از ترکیب گلوکز با مولکول‌های پروتئین‌های حیاتی بدن تا میزان ۸۰/۸% باعث شده تا این‌ گیاه برای بیماران مبتلا به دیابت، مفید تشخیص داده شود. درمان رماتیسم، نقرس و خاصیت ضد میکروبی این گیاه نیز به اثبات رسیده است. سماق برای دندان‌ درد مفید است و اشتها را تحریک می‌کند.
لثه را تقویت و از خونریزی معده جلوگیری می‌کند. به‌دلیل داشتن تانن فراوان قابض و پاک کننده معده می‌باشد. خوردن سماق تازه ایجاد مسمومیت می‌کند. سماق از نظر طبیعت سرد و خشك است، قابض و مقوی معده است، از اسهال صفراوی و مزمن و اسهال خونی و آمدن خلط خونی از سینه جلوگیری میكند و خونریزی را بند می آورد. مالیدن سماق به دندان برای تقویت و استحكام لثه ها مفید است و مضمضه خیس كرده سماق در آب نیز برای زخم دهان و تقویت لثه ها مفید است.
میوه سماق نباید تازه مصرف شود زیرا ایجاد مسمومیت میكند و همیشه باید خشك آن سائیده و مصرف شود

یک شنبه 18 تير 1391برچسب:, :: 20:11 ::  نويسنده : دختر مشرقی

زنجبیل بهترین داروی سرماخوردگی و گلو درد میباشد . هنگامی كه حس كردید دچار سرماخوردگی شده اید چند بار چای زنجبیل بنوشید ...

نحوه استفاده :            
 
در غذاها به عنوان چاشنی، و همچنین مصرفهای داروئی زیادی دارد :
خواص : زنجبیل Ginger
نام علمی Zingibar officinale
خواص داروئی:
این گیاه همراه با گیاهان دیگر بعنوان تقویت كننده معده و بدن بادشكن و ضد نفخ بكار یم رود . همچنین پزشكان چینی جدیدا كشف كرده اند كه شربت زنجبیل بهترین داروبرای معالجه زخم معده می باشد.
زنجبیل تازه و شربت زنجبیل با چای زنجبیل در بدن گرما تولید كرده و بدین وسیله مواد سمی و زائد بدن را بصورت عرق از بدن خارج می سازد . این گیاه برای خانم هائیكه عادت ماهیانه آنها عقب می افتند تجویز شده است .
زنجبیل بهترین داروی سرماخوردگی و گلو درد میباشد . هنگامی كه حس كردید دچار سرماخوردگی شده اید چند بار چای زنجبیل بنوشید و اگر گلو درد دارید علاوه بر آنكه چای آنرا میل می نمائید با آن نیز قرقره كنید .
زنجبیل را حتی برای كمپرس نیز می توان استفاده كرد كه سموم بدن را خارج می سازد . برای این منظورابتدا چای زنجبیل استفاده كنید دستمالی را با آن آغشته و آب اضافی آنرا فشار داده در محل زخم یا درد بگذارید .
شربت زنجبیل برای زخم معده بسیار مفید است .مبتلایان به زخم معده باید هر روز قبل از غذا یك قاشق چایخوری از این شربت را همراه با كمی آب بنوشید زخم معده آنهاپس از مدتی التیام خواهد یافت
منبع : کتب طب سنتی

یک شنبه 18 تير 1391برچسب:, :: 19:52 ::  نويسنده : دختر مشرقی

اسم من ((فلفل )) است !
 
براى معالجه بى حسى و فلج مرا بكار برید. تقویت كننده حافظه و اعصاب و مسكن دردهاى عصبى هستم .
اگر مرا در دندان كرم خورده بریزید از پیشرفت كرم خوردگى جلوگیرى مى كنم . غلظت خون را از بین مى برم .
آنان كه به جذام مبتلا هستند، به سراغ من بیایند. پادزهر خوبى هستم ...و هزاران خاصیت دیگر كه كمتر كسى از آن مطلع است !

فارسى من پلپل است و معرب آن فلفل مى باشد. زادگاه من هندوستان بوده و به دو رنگ سیاه و سفید در بازار عرضه مى شوم . فلفل سیاه میوه نارس من است كه آنرا خشك كرده اند و چنانچه میوه من پس از رسیدن خشك كرده و بعد در آب خیسانده ، لفافه ى خارجى آنرا بگیرند، به رنگ سفید درآمده و فلفل سفید خوانده مى شود. میوه من داراى 5/1 تا دو درصد اسانس است با بوى مطبوع و طعمى تند همراه با یك ماده ى عامله تند و صمغى كه در الكل و اتر حل مى شود، من مخاط را تحریك مى كنم و عطسه آور مى باشم .

 
زیاده روى در خوردن من باعث افزایش ترشحات معدى است و به همین جهت است كه مبتلایان به ناراحتى هاى معدى نباید در خوردن من افراط كنند و استفاده از مقدار كم من براى آنها هم مفید است . گرد كوبیده من حشرات را متفرق مى كند و اگر آنرا در لابلاى پارچه بپاشند بید نمى خورد و از گزند حشرات محفوظ مى ماند. سابقا كچلى را با من معالجه مى كردند. به هضم غذا كمك مى كنم . زهكش بلغم و ضد زهر مى باشم . من مقوى حافظه و اعصاب و مسكن دردهاى عصبى هستم . جویدن دانه من همراه با مویز جهت رفع رطوبات دماغ و معده مفید است . مالیدن میوه من با روغن جهت فلج و بى حسى توصیه شده است .

اگر یك حبه قند را در یك قاشق فلزى قرار داده روى آتش ذوب نمایند و بعد مقدارى گرد فلفل به آن مخلوط كرده گرم گرم در حفره ى دندان هاى كرم خوردگى بریزند درد آن را تسكین داده و از پیشرفت كرم خوردگى جلوگیرى مى كند. مالیدن من به لثه درد دندان را ساكت مى كند.

من بلغم را از بین مى برم و جگر را گرم مى كنم و اشتها را زیاد میكنم . من غذا را نرم و لطیف كرده و اخلاط غلیظ را از بین مى برم من خون غلیظ را سبك مى كنم ، و براى درمان جذام مفید مى باشم . من بادشكن بوده و دل درد را معالجه مى كنم و آروغ ترش را برطرف مى سازم ، حمول دانه من خارج كننده جنین و بعد از جماع مانع باردارى است . و این یكى از هزاران طرق تنظیم خانواده و جلوگیرى از ازدیاد نفوس است . ضماد من بازفت خنازیر را فرو مى برد. و جهت سفیدك ناخن مفید است و با آب پیاز و نمك جهت رویاندن موى گرى ((داءالثعلب )) مفید است ((داءالثعلب ریزش موى سراسرى بدن است كه معمولا پس از ابتلا به امراض عفونى ایجاد مى شود)) براى معالجه مسمومین مخصوصا تریاك خورده و عقرب گزیده چنانچه دسترسى به پزشك نداشته باشید بهتر است جوشانده ى مرا مكرر به مسموم بخورانید و بگذارید قى نماید. در گذشته عده اى معتقد بودند كه اگر مار گزیده دانه مرا بخورد وتندى آن را حس ننماید زهر در بدن او تاثیر عمیق كرده و معالجه آن آسان نیست ، ولى اگر تندى آنرا حس كند، قابل مداوا و درمان است . مقدار خوراك من حداكثر تا پنج گرم است . من براى اشخاص گرم مزاج خوب نیستم و تولید سر درد مى كنم و سینه را به خس ‍ خس مى اندازم و براى كبد ضرر دارم ، و برعكس براى پیران و اشخاصسرد مزاج مفید مى باشم
.

یک شنبه 18 تير 1391برچسب:, :: 18:59 ::  نويسنده : دختر مشرقی

 

نمک دریا به طور کلی به نمک هایی گفته می شود که مستقیما از آب دریا یا اقیانوس به دست آیند.  آب را توسط کانال هایی وارد سینی های سفالی نمک گیری می کنند تا نور خورشید و وزش باد ، به طور طبیعی موجب تبخیرآب و تهیه نمک شود.

در تهیه انبوه، آن را به انداره دیگر نمک ها تصفیه نمی کنند و حاوی املاح دیگری چون آهن، منیزیم، کلسیم، پتاسیم، منگنز، روی و ید است.

اثرات ناشی از سدیم برروی فشار خون(سدیم حجم خون را افزایش می دهد، باعث ایجاد استرس می شود، ضربان قلب را افزایش می دهد و رگهای خونی را منقبض می کند. و اینها همه عواملی است که باعث ایجاد فشار خون بالا می شود.) به وسیله منیزیم خنثی می شود.
نمک دریا دارای منیزیم است درحالی که نمک سفره عاری از آن است. به همین دلیل نمک دریا خیلی کمتر باعث بالارفتن فشار خون می شود.
طرفداران این نوع نمک از طعم خالص و فواید املاح موجود در این نمک صحبت به میان می آورند. بهترین مکان های تهیه این نوع نمک، دریای مدیترانه، دریای شمال و اقیانوس اطلس(خصوصاً در ساحل بریتانی فرانسه ) است.
این نمک سالم تر و طعم دارتر از نمک سفره است و به صورت دانه های درشت، سائیده و کاملاً نرم در دسترس است.
نمک دریا بطور طبیعی خاکستری رنگ و دارای دانه های درشت تر از نمک سفره است.
اگر شما آن را به رنگ سفید خالص مشاهده کردید مطمئن باشید که آن را به وسیله مواد شیمیایی سفید کرده اند و این نشانه آن است که باید از خوردن آن خودداری کنید.
این نمک را می توانید از عطاری ها تهیه نمایید اما مراقب باشید با اینکه این نمک عوارض نمک سفره را ندارد اما در مصرف این نمک هم نباید افراط کرد.